Podsumowanie wydarzenia
XI edycja Cargo Bike Festival, która odbyła się 13 września 2025 roku na kampusie Politechniki Warszawskiej we współpracy z Wydziałem Transportu, była rekordowa pod względem frekwencji. Festiwal, którego celem jest promocja rowerów cargo jako realnej alternatywy dla samochodu w mieście, przyciągnął setki uczestników oraz wielu odwiedzających. Jednym z naszych najważniejszych partnerów było Clean Cities, którego celem jest wspieranie zmian w transporcie, zwłaszcza miejskim. Promują odejście od samochodów spalinowych na rzecz mobilności aktywnej, współdzielonej i elektrycznej.
Na początek trochę liczb
- 210 zarejestrowanych uczestników
- Ponad 200 uczestników przejazdu Cargo Bike Ride, w tym ok. 100 samych rowerów cargo, często z dziećmi
- Kilkukrotnie więcej odwiedzających na miejscu niż zarejestrowanych
- 12 osób w zespole organizacyjnym oraz 16 wolontariuszy, wspierających działania logistyczne i animacje
- 19 partnerów instytucjonalnych i branżowych, w tym 10 wystawców
- Prawie 30 tysięcy wyświetleń na Facebooku oraz 34 tysiące na Instagramie.

Cargo Bike Festival w kilku punktach
W trakcie kilkugodzinnego festiwalu uczestnicy mogli skorzystać z:
- przejazdu Cargo Bike Ride – 12 kilometrowa trasa przez Warszawę podziwiana przez tysiące Warszawiaków po drodze,
- testów rowerów cargo różnych marek i konstrukcji (w tym elektrycznych, a nawet wodorowych),
- konkursu zręcznościowego dla użytkowników cargo, w ramach którego można było wygrać nagrody, a sponsorem nagród były firmy: Code Zero, KOLEO, Bullitt, Antymateria,
- strefy dziecięcej – z animacjami i zabawami prowadzonymi przez 200. drużynę harcerską “Leśnicy”,
- strefy gastronomicznej – dzięki zaangażowaniu kilku firm, uczestnicy mogli skorzystać z oferty bez potrzeby opuszczania terenu kampusu,
- cargo garażówki – wspieramy rynek wtórny, który daje dostęp do rowerów osobom z bardziej ograniczonym budżetem, a jednocześnie chcą świadomie poruszać się po mieście,
- Jogi na trawce – zorganizowana przez Lubaszkę godzinna sesja rozciągania ciała przyciągnęła wielu chętnych.












Partnerzy i patronaty
Wydarzenie odbyło się przy wsparciu licznych partnerów – zarówno ze świata NGO, biznesu, jak i instytucji publicznych. Szczególnie ważnym wyróżnieniem były patronaty trzech ambasad, które podkreśliły międzynarodowy wymiar idei zrównoważonej mobilności:
- Ambasada Królestwa Niderlandów,
- Ambasada Królestwa Danii,
- Ambasada Szwajcarii,
Dodatkowo ważnym partnerem wydarzenia był Zarząd Dróg Miejskich, który nie tylko promował nasze wydarzenie w social mediach, ale również aktywnie wspierał podczas organizacji oraz próbach dotarcia do jak największej liczby odbiorców pośród szkół i przedszkoli.
W naszym wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele Ambasady Królestwa Niderlandów, Politechniki Warszawskiej, urzędnicy ratusza warszawskiego, przedstawiciele wielu stowarzyszeń i NGO.









Wartościowe treści merytoryczne
W programie festiwalu znalazły się również prezentacje, wykłady i debata ekspercka, które łączyły perspektywy akademickie, samorządowe i społeczne.
Debata: „Dostawy na rowery! Polskie doświadczenia z logistyką ostatniego kilometra”
Panel z udziałem:
- Nina Józefina Bąk (Clean Cities Campaign)
- dr Maksymilian Pawłowski (DPD)
- Michał Lejk (Pełnomocnik prezydenta ds. Nowego Centrum Warszawy)
- Adam Bilewicz (Velohub Poznań)
- Prof. Maja Kiba-Janiak (Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław)
- Maciej Florczak, Wydział Polityki Mobilności, Urząd m. st. Warszawy




Wnioski z debaty pokazały, że rowery cargo już dziś mogą wspierać logistykę miejską – ale potrzebne są systemowe zmiany w infrastrukturze, przepisach i świadomości społecznej. Jest to temat, który niesamowicie fascynuje wielu użytkowników cargo i mamy nadzieję, że będzie sukcesywnie rozwijany w różnych polskich miastach.
Obecność medialna
O wydarzeniu informowali patroni, partnerzy, stowarzyszenia oraz influencerzy, w tym Federacja Rowerowa, Rowerowy Poznań, Jeden Samochód Mniej, Velo rodzina, Our Little Adventure, Filip Springer, Zielone Mazowsze, Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej, i wielu innych. Zaproszenie na wydarzenie znalazło się również na wielu grupach lokalnych, dzięki którym udało nam się dotrzeć do większej liczby osób zainteresowanych transportem rowerowym.
Byliśmy w Radiu dla Ciebie, w Polskim Radiu dla Kierowców, a dodatkowo w ramach kampanii marketingowej prowadzona była współpraca z zespołem Rowerowego Maja w Warszawie Zarządu Dróg Miejskich, dzięki której wiele szkół przekazało zaproszenie na wydarzenie bezpośrednio do rodziców.







Podziękowania
Dziękujemy wszystkim zaangażowanym: uczestnikom, prelegentom, partnerom, patronom, organizatorom i wolontariuszom. Bez Was XI Cargo Bike Festival nie miałby tej siły.

Widzimy się za rok – a do tego czasu kontynuujemy wspólną jazdę ku bardziej zrównoważonemu miastu!
Dodaj komentarz